banner
VW_Caddy_TGI(1)

VW Caddy TGI: CNG als uitdaging

6394

De nieuwe generatie van de Volkswagen Caddy werd enkele dagen geleden aan de internationale pers voorgesteld. Onder het geactualiseerde uiterlijk van deze kleine veelzijdige auto uit Wolfsburg gaat voortaan ook een CNG-motor schuil, waarvan wij het potentieel konden ontdekken.

Constructeurs uit alle windstreken van onze planeet zijn momenteel bezig aan een technologische strijd die de CO2-uitstoot moet verminderen. De deadline van 2020 staat in drukletters en vetgedrukt in alle agenda’s ingeschreven. Op dat moment zal ieder nieuw voertuig dat van de lopende band rolt immers moeten bijdragen aan het verminderen van de gemiddelde CO2-uitstoot van het gamma van de constructeur.

Proper, duurzaam en zuinig

De gesloten bestelwagen is goed voor 55% van de verkopen van de Caddy.

De gesloten bestelwagen is goed voor 55% van de verkopen van de Caddy.

Volkswagen herbevestigt op dit scharniermoment voor de fabrikanten zijn stevig engagement in de richting van aardgasaandrijving. Momenteel worden niet minder dan 19 modellen van de constructeur uit Wolfsburg aangeboden met een CNG-motor. Maar waarom zet het merk zo sterk in op aardgas? Dr. Ulrich Hackenberg, lid van het directiecomité van het merk Volkswagen en verantwoordelijk voor de R&D-afdeling geeft ons het antwoord: “Op het moment dat de vermindering van de CO2-uitstoot zich opdringt, zijn wij van mening dat een keuze voor aardgas, biomethaan en aardgas gewonnen uit windenergie voor een onmiddellijke, substantiële en duurzame daling van de uitstoot van CO2 kan zorgen. Onze doelstelling ligt duidelijk in het bereiken van een ‘CO2 neutrale’ mobiliteit op middellange termijn. Aardgas is in voldoende mate beschikbaar op onze planeet en het merendeel van de landen beschikt al over een aangepaste infrastructuur voor het verstrekken ervan. Door te kiezen voor biomethaan (een product op basis van hernieuwbare grondstoffen) en gas uit windenergie (en dus uit hernieuwbare energie gewonnen) kan het verminderingspotentieel inzake CO2-uitstoot oplopen tot 80%. Het gaat dus om een voor de Volkswagen-groep prioritaire uitdaging.”

In stilte en in alle veiligheid

caddy_TGI_3De komst van de nieuwe Caddy TGI past dan ook binnen deze strategie van het merk, die gericht is op het teweegbrengen van een onmiddellijke daling van de CO2-uitstoot. Is het echter geen risico in te zetten op een technologie, die in het verleden een knauw in het merkimago veroorzaakte door het ter ziele gaan van LPG? Jean-Marc Ponteville, communicatieverantwoordelijke voor het merk Volkswagen, licht het antwoord op deze vraag toe: “Het klopt inderdaad dat veel mensen de nadelen die verbonden waren aan het gebruik van LPG ook in verband brengen met CNG. Het is echter belangrijk dat men zich bewust is van het feit dat de technologie van een aandrijving op samengedrukt aardgas op geen enkele manier verband houdt met die van vloeibaar gas. In het geval van CNG is er geen plaatsverlies door de gastank, mag men parkeren in alle ondergrondse parkings, beschikt men over een vergelijkbare autonomie met die van verbrandingsmotoren en, last but not least, gaat het om een financieel aantrekkelijke formule.”

De vrees verdwijnt na enkele kilometers…

caddy_TGI_2Inzake design verrast de Caddy TGI met dynamische rondingen, die hem een wat sportievere air geven. Zeker in zijn uitvoering met ruiten (voor passagiersvervoer). De nadruk ligt eveneens op de veiligheid, aangezien tal van assistentiesystemen zoals de adaptieve cruise-control (ACC) en de ‘Front Assist’ voortaan deel uitmaken van de catalogus. Het comfort aan boord ging eveneens de goede kant uit, dankzij een herdachte cockpit en de toevoeging van het infotainmentsysteem, dat tal van nieuwe navigatie- en entertainmentmogelijkheden biedt.

Onze nieuwsgierigheid ging voornamelijk uit naar de 1,4-liter krachtbron op CNG die een vermogen van 110 pk in huis heeft. Een motor die trouwens al voldoet aan de strenge Euro 6-normen. De Caddy ruimt een gigantische hindernis uit de weg dankzij een autonomie van 630 km voor de korte uitvoering en van 860 km voor de Maxi variant. Om het verhaal helemaal te vervolledigen, voegen we er nog aan toe dat de korte versie over vier stalen gastanks beschikt, die aan weerskanten van de achteras ondergebracht zijn, terwijl de Maxi uitvoering 5 tanks heeft, wat meteen ook het verschil in autonomie verklaart. Bovendien zijn deze gastanks ook nog eens gekoppeld aan een benzinetank van 13 liter.

Zodra u achter het stuur van de Caddy TGI plaatsneemt, merkt u op geen enkele manier dat u met een voertuig op CNG rijdt.

Zodra u achter het stuur van de Caddy TGI plaatsneemt, merkt u op geen enkele manier dat u met een voertuig op CNG rijdt.

Het is inderdaad waar dat we al na enkele kilometers achter het stuur van de Caddy TGI onze twijfels en vooroordelen tegenover gas laten varen. Wat achter het stuur nog het meest verbaast, is de werkingsstilte. Er dringt tijdens het rijden geen enkel geluid binnen in het interieur. Bovendien nodigt de grote souplesse van deze krachtbron uit tot een rustige rijstijl.

Deze wegtest gaf ons in elk geval de kans om al onze vooroordelen over het rijden op gas in de vuilbak te gooien. Zonder de TGI-benaming op de achterklep zou het onmogelijk zijn om echt door te hebben dat u ‘anders’ rijdt.

U moet ook nog weten dat de TGI leverbaar is in een versie met ruiten en als gesloten bestelwagen. Hij is ook verkrijgbaar in een korte versie of in de lange variant die de naam Maxi meekreeg. Momenteel neemt de gesloten versie met 55% het grootste deel van de verkopen voor zijn rekening.

Comme en Allemagne ou en Italie, le succès du CNG passe par le développement d’un large réseau de distribution.

Het succes van CNG is gelinkt aan de ontwikkeling van een breed distributienetwerk, zoals Duitsland en Italië al bewezen.

Fleetbalans

De Caddy TGI heeft dankzij zijn laag verbruik en zijn CO2-uitstoot die lager ligt dan het gemiddelde van zijn klasse (112 g/km voor de korte versie en 116 g/100 km voor de Maxi) voldoende economische en ecologische troeven in huis om een voorname plaats binnen de Belgische wagenparken in te nemen. De studies die de technici van Wolfsburg ons voorlegden, lijken aan te tonen dat de hogere kosten bij aanschaf van een voertuig op aardgas na 60.000 km afgeschreven zijn, dankzij een aantrekkelijke fiscaliteit en een lager verbruik. Het succes van de Caddy TGI in ons land zal uiteraard nauw verbonden zijn met de ontwikkeling van het CNG-netwerk in ons land en meer in het bijzonder in Wallonië, waar men met slechts 10 CNG-stations enigszins achterophinkt bij het Vlaamse Gewest, waar al meer dan 70 dergelijke tankstations te vinden zijn.