banner
Volkswagen-TCross-Breeze-mountains

Volkswagen verrast met T-Cross Breeze

2174

Op het voorbije Salon van Genève pakte Volkswagen uit met een verrassende conceptauto, de T-Cross Breeze die als eerste SUV cabriolet in het Polo-segment een vooruitblik biedt op een nieuw ontwikkelde SUV-modelreeks.

Bij Volkswagen zal de SUV-familie binnen afzienbare tijd uitbreiden met drie extra modellen naast de bestaande Tiguan en Touareg. De T-Crosse Breeze vormt alvast een teaser voor de meest compacte SUV die Volkswagen ooit zal bouwen. Hij voorafspiegelt een betaalbare funmobiel die het opwindende karakter van een moderne softtop-cabriolet combineert met de dynamiek van een vooruitstrevende SUV.

Vooral dat laatste aspect is belangrijk, want de T-Cross Breeze is zoveel meer dan een frisse snoet. Deze 4,13 meter lange vierzitter kan immers bogen op een interactieve cockpit en een bedieningsconcept van de volgende generatie, inclusief aanraakgevoelige vlakken en innoverende by-wire-oplossingen die conventionele bedieningselementen vervangen. Net als de BUDD-e die Volkswagen eerder die jaar op de CES in Las Vegas onthulde, kiest ook de T-Cross Breeze voor een Human-Machine-Interface van de volgende generatie die de cockpit bijna helemaal vrijwaart van toetsen of – knoppen, onder meer dankzij bediening via gebaren. En, zo voegt Volkswagen eraan toe, dit is geen sciencefiction, maar een vooruitblik op de serieproductie op middellange termijn.

Verder kan dit studiemodel bogen op een Active Info Display van de volgende generatie, predictieve rijprofielselectie met herkenning van onverhard terrein en een krachtig soundsysteem van Beats Electronics. Onder de motorkap ligt een 1.0 TSI van 110 pk die de 1.250 kg lichte SUV aan vlotte prestaties helpt en toch slechts 5.0 l/100 km verbruikt (CO2-uitsoot van 115 g/km).
Volkswagen-TCross-Breeze-still

Volkswagen-TCross-Breeze-roof

Volkswagen-TCross-Breeze-interior


Article Tags: ·