banner
VW T6 van multivan

Volkswagen T6 in wereldpremière op de RAI

4207

65 jaar geleden lanceerde Volkswagen voor het eerst de Transporter. De T1 van toen groeide meteen uit tot een betrouwbare transportpartner. Zijn stevige reputatie lag aan de basis van een succesverhaal in het segment van de lichte bedrijfsvoertuigen : de Volkswagen Transporter is een begrip in gans Europa en zelfs over de hele wereld. Ondertussen zijn van alle generaties samen wereldwijd meer dan 12 miljoen exemplaren verkocht. De nieuwe T6 heeft als taak op dit elan verder te gaan.

VW T6 van front

Herkenbaar

Het zal u opvallen dat de T6 direct herkenbaar is als een Volkswagen en meer bepaald een Transporter. Hij zal u imponeren met zijn solide look en zijn strakke design. Zijn vormgeving staat in functie van de functionaliteit. Dat kunt u ook zien in het interieur. De boordplank is keurig aangekleed en overzichtelijk ingericht met tal van aangepaste opbergruimtes. Zo is er bijvoorbeeld plaats voor een tablet en een telefoon. Welke versie u ook kiest, de T6 zal u overtuigen met zijn praktische bruikbaarheid. De achterklep bijvoorbeeld zwiept tot twee meter hoog zodat u er ongehinderd kunt onderstaan.VW T6 interior

Zuinig en dynamisch

Met zijn nieuwe motoren is de T6 gemiddeld 15% zuiniger dan zijn voorganger. In totaal staan zes motoren op het programma. Het gaat telkens om viercilinders die een capaciteit hebben van 2 liter en gebruik maken van turbotechnologie. Elke krachtbron voldoet aan de strenge ‘Euro 6’-norm en is voorzien van een stop/start-systeem dat helpt bij het onderdrukken van het verbruik en de CO2-uitstoot. Bij de diesels loopt het vermogen op tot 84, 102, 150 of 204 pk. Bij de benzines bedraagt het maximum vermogen 150 of 204 pk. Er is keuze tussen een manuele versnellingsbak en een zelf schakelende DSG. De motor staat vooraan dwars opgesteld en is lichtjes naar voor gekanteld waardoor de beschikbare ruimte optimaal wordt benut. De aandrijving verloopt via de voorwielen maar er zijn ook 4MOTION-versies, met vierwielaandrijving dus. In deze uitvoeringen kunt u gebruik maken van Hill Descent Assist. Met dit systeem kan gecontroleerd een glibberige helling worden afgereden. De wielen worden automatisch afzonderlijk afgeremd naargelang de rij-omstandigheden. Om u ten volle van een optimale rijdynamiek te laten genieten, kunt u de T6 ook laten uitrusten met Dynamic Cruise Control (DCC). Met dit systeem kunt u als bestuurder kiezen drie afstellingen van de ophanging: comfort, normaal en sport.

Top in veiligheid

De nieuwe T6 is verkrijgbaar met een indrukwekkend arsenaal van veiligheidsvoorzieningen. Front Assist bijvoorbeeld verwittigt u als de afstand met de voorligger te klein wordt. Dat gebeurt eerst visueel en auditief en in een later stadium zelfs door een kort activeren van de remmen. Adaptive Cruise Control (ACC) op zijn beurt, regelt niet enkel de snelheid maar ook de afstand met de voorligger. City Emergency Braking tot slot werkt tot 30 km/u en kan de T6 tot een volledige stilstand brengen in een noodsituatie. Verder is er nog een Driver Alert System beschikbaar dat u aanmaant om een pauze in te lassen, mocht het systeem tekenen van vermoeidheid detecteren. De T6 is standaard ook voorzien van het Automatic Post-Collision Braking System : na een aanrijding worden de remmen automatisch geactiveerd om te vermijden dat het voertuig wordt rond geslingerd en secundaire botsingen ondergaat.

VW T6 Multivan rear


Article Tags: ·