banner
Die_PassatTechnologiesautonome

Volkswagen Passat: de eerste stap naar een ‘zelfrijdende’ auto

2167

U denkt dat de zelfrijdende auto nog altijd maar een zoete droom is? We zullen u uit die droom helpen. De technologieën waarmee hij uitgerust zal worden, zijn voor een groot deel al ontwikkeld. Ze zijn zelfs al beschikbaar op bestaande voertuigen. De Volkswagen Passat is hiervan het beste voorbeeld.

De Passat is als vlaggenschip van Volkswagen op de Europese markt het model dat uitgerust is met de laatste technologische evoluties van het merk. Met daarbij meerdere snufjes die ook in de zelfrijdende auto gebruikt zullen worden. Wij presenteren u enkele voorbeelden hiervan:

 

Area View

De Area View maakt het via 4 camera’s met een 190°-zich (die op de achterklep, het radiatorrooster en de zijspiegels gemonteerd zijn) mogelijk om op het centrale scherm van het voertuig een volledig zicht van de auto en de omgeving er omheen te reproduceren. Dit moet bijvoorbeeld het manoeuvreren vereenvoudigen, parkeren ‘op de millimeter’ mogelijk maken of ervoor zorgen dat stoepranden gemeden worden. Met de Area View is het een beetje alsof een camera de manoeuvres ‘vanuit de hoogte’ bewaakt.

 

Side Assist

Men zou dit een waarschuwingssysteem voor risico’s op aanrijdingen in de dode hoek kunnen noemen, aangezien dit precies de functie is die de Side Assist u aanreikt. Vanaf een snelheid van 30 km/u herkent/detecteert het systeem rijdende voertuigen rond het ermee uitgeruste voertuig en signaleert dit via een lichtsignaal in de zijspiegel. Op de Passat wordt dit systeem vervolledigd met een uitbreiding die assisteert bij het verlaten van een parkeerplaats.

 

Front Assist, met noodremsysteem

De Passat heeft uiteraard een adaptieve snelheidsregelaar, of een intelligente snelheidsregelaar met geïntegreerde radar, die de afstand tussen u en het voertuig dat u voorafgaat bewaakt. Maar de Passat gaat nog een stap verder met zijn Front Assist die dankzij zijn radar het risico op aanrijdingen detecteert en beperkt. Wanneer de bestuurder bijvoorbeeld niet (of te laat) reageert, kan het systeem automatisch remmen, het voertuig volledig tot stilstand brengen en de intensiteit van de schok vermijden of verminderen.

Bovenop deze assistent komt ook nog een bewegingsdetector vooraan, die het voertuig automatisch laat remmen voor voetgangers die voor het voertuig zouden kunnen opduiken.

 

Park Assist

De Park Assist is het autonome parkeersysteem van de Volkswagen Passat. In eerste instantie kan dit systeem de plaatsen detecteren die vrij zijn parallel met of haaks op de rijweg, waarna de Park Assist het stuur overneemt om in en uit de parkeerplaats te rijden. De bestuurder moet daarbij slechts het gas- en rempedaal bedienen.

 

Lane Assist

U kent de Lane Assist, het systeem dat een ‘afwijking’ van het voertuig ten opzichte van zijn rijvak signaleert en verhindert dat de ononderbroken of gestippelde witte lijn aan de rand van de weg onvrijwillig overschreden wordt. De Trafic Assistant  gaat een stap verder, aangezien die het voertuig bijstuurt tot een snelheid van 60 km/u. Concreet betekent dit dat de assistent de richting corrigeert, zodat het voertuig meer in het midden van zijn rijvak blijft. Dit op voorwaarde uiteraard dat de markeringen op de grond goed zichtbaar zijn.

 

Semi-autonome besturing

De combinatie van de intelligente snelheidsregelaar en de Lane Assist leidde dus tot de geboorte van de Trafic Assistant: een systeem dat rekening houdt met de bewegingen van de Passat in lengte- en dwarsrichting en daardoor semi-autonoom rijden mogelijk maakt. Deze functie is momenteel beperkt tot verkeerssituaties in de file met een snelheid onder 60 km/u en ze stelt de bestuurder zeker niet vrij om zijn aandacht voor het verkeer te laten verslappen. Ze maakt hem echter wel het leven gemakkelijker. Meer ‘relax’ rijden in verkeersopstoppingen is al een realiteit, in afwachting van het 100% autonoom rijden.

 

Concrete resultaten

Het zijn rijhulpsystemen en technologieën die erg nuttig kunnen zijn voor wie lange afstanden rijdt in een professioneel kader of wie zijn voertuig geregeld als mobiel kantoor gebruikt.

Een ander niet te verwaarlozen voordeel is er voor de vlootbeheerder: de voertuigen uitgerust met al deze moderne technologieën blijken bijzonder doeltreffend als het op de veiligheid van uw werknemers aankomt en zouden ervoor moeten zorgen dat uw ongevallenstatistieken en schadegevallen dalen.


Article Tags: · ·