banner
Crafter 4Motion

Volkswagen Crafter: nu ook met 4MOTION en achterwielaandrijving

4143

De nieuwe Volkswagen Crafter heeft zijn intrede niet gemist. Meteen na zijn lancering in 2016 werd hij door 24 internationale juryleden uitgeroepen tot ‘Van of the Year 2017’. In een eerste fase waren er enkel modellen met voorwielaandrijving en een MTM tot 3,5 ton. Nu wordt de reeks aangevuld met versies tot 5 ton en met achterwielaandrijving of vierwielaandrijving.

De nieuwe volledig door Volkswagen ontwikkelde Crafter is een mijlpaal in de geschiedenis van Europa’s grootste autobouwer. Dit bedrijfsvoertuig dat zich net boven de Transporter positioneert, is 100% een product van Volkswagen en wordt in een compleet nieuwe fabriek in het Poolse Wrzesnia gebouwd. De nieuwe Crafter geniet ook internationale erkenning  met de fel begeerde titel ‘Van of the Year 2017’. Bovendien is hij vanaf nu verkrijgbaar in meer dan 70 varianten. Niet onbelangrijk is dat de nieuwe Crafter kan uitpakken met een in dit segment nooit eerder gezien aantal rijhulpmiddelen en comfortitems.

 

Voor elk wat wils

Crafter interiorDe nieuwe Crafter was van bij de lancering enkel verkrijgbaar met voorwielaandrijving en een MTM tot 3,5 ton. Vanaf nu zijn er ook versies met achterwielaandrijving en vierwielaandrijving of 4MOTION. Tegelijk zijn er nu uitvoeringen met een MTM tot 5 ton. In de loop van 2018 komen daar nog versies bij met een MTM tot 5,5 ton.

Naast de traditionele bestelwagens, de zogenaamde ‘panel trucks’, zullen er in 2018 ook combi’s voor personenvervoer beschikbaar zijn. Het gamma bestaat tevens uit chassis-cabines, pick-ups en versies met een kantelbak. Bij deze versies is er telkens de keuze tussen een enkelvoudige of dubbele cabine. Verder kan men kiezen tussen twee wielbasissen, drie lengtes en voor de bestelwagens drie dakhoogtes. Ook zijn er speciale ombouwmogelijkheden onder meer voor ambulances en andere specifieke toepassingen.

De bestelwagenversie heeft een laadvolume van minstens 9,3 m3 en maximum 18,4 m3 voor de uitvoering met lange wielbasis en verlengd koetswerk. Wandbeschermingen, sjorsystemen en een houten vloer behoren allemaal tot de mogelijkheden terwijl een led-binnenverlichting standaard is.

 

Drie types aandrijving

Crafter LWBDe op de voorwielen aangedreven modellen hebben een MTM tot 3,5 ton. De motor staat dwars opgesteld. Door de 10 centimeter lagere laadvloer zijn deze uitvoeringen bijzonder geschikt voor volumetransport of bedrijven die frequent moeten stoppen voor een levering van goederen. Voor deze voorwielaandrijvers staan drie motoren op het programma. Het gaat telkens om een tweeliter TDI die voorzien is van zowel een roetfilter als een SCR-katalysator in combinatie met AdBlue injectie. Het vermogen van de turbodiesel piekt bij 102, 140 of 177 pk. Telkens is een manuele versnellingsbak met zes overbrengingen standaard. Als optie kan de krachtigste motor ook met een achttrapsautomaat worden geleverd, wat uniek is in deze categorie.

De Crafters met achterwielaandrijving hebben een motor en transmissie die in langsrichting is gemonteerd en ze onderscheiden zich visueel door dubbele wielen achteraan. Bij deze Crafters bedraagt het vermogen 122 of 177 pk.  Ook hier kan de krachtigste (177 pk) met een achttrapsautomaat worden uitgerust. Deze op de achterwielen aangedreven Crafters zijn bijzonder geschikt voor het torsen van zware ladingen en ze zorgen voor een goede tractie als de wagen beladen is of een aanhanger trekt.

Ook nieuw vanaf nu zijn de 4MOTION-modellen met vierwielaandrijving. De motor staat dwars opgesteld en heeft een vermogen van 140 of 177 pk. Het aandrijfkoppel wordt via een Haldex-variabel verdeeld tussen de voor- en achterwielen. Deze uitvoeringen komen uiteraard tot hun recht op moeilijk berijdbaar terrein, zoals werven, en in slechte weersomstandigheden.

 

Rijhulpsystemen

Crafter RWDEen bijkomende troef van de Crafter is dat hij kan worden uitgerust met een brede waaier aan rijhulpsystemen. Standaard is de ‘Automatic Post-Collision Braking’ die er bij een aanrijding voor zorgt dat het remsysteem in werking blijft zodat de auto niet weg gekatapulteerd wordt. Tot de opties behoren een heel bruikbare dodehoek detectie en een ‘City Emergency Braking’. Het manoeuvreren wordt vergemakkelijkt door het optionele Park Assist, dat half automatisch parkeren toelaat. Dan is er nog het Rear Traffic Alert, dat voor extra veiligheid zorgt bij het achteruit ergens uit rijden, en tot slot is er het indrukwekkende Trailer Assist. Daarmee wordt het achteruit rijden met een aanhangwagen een koud kunstje. Via de knop van de buitenspiegelregeling, die dan dienst doet als een joystick, kies je de richting waarin je de aanhangwagen wilt. Dan zal de auto automatisch de stuurbewegingen uitvoeren. Je hoeft dus niet langer zelf tegen te sturen om ergens achteruit in te rijden met een aanhangwagen. Als bestuurder moet je enkel de rijsnelheid (maximum 7 km/u) regelen. Wie op zoek is naar nog meer comfort en rijgemak kan kiezen voor optionele led-koplampen, een verwarmd stuurwiel en geveerde voorstoelen.