banner
Thumbnail for 3347

“Treinbestuurders worden piloten”

3206

Sinds 1 februari 2011 staat de historisch verlieslatende NMBS Logistics op eigen benen. Op twee jaar tijd heeft het nieuwe beleid het tij weten te keren zodat deze groep, die zowat 80 procent van het vrachtvervoer over de Belgische spoorwegen voor haar rekening neemt en ondanks de economische bijzonder moeilijke tijden, sinds februari 2013 ‘ cashflow positief’ is. Een prestatie van formaat, zoveel is zeker, maar vooral ook een indicatie van de nieuwe wind die door het bedrijf waait, een wind die zich op HR-vlak uit in een duidelijke investering in het beroep van treinbestuurder.

Totaalpakket
“Dit houdt in dat we de moderne treinbestuurder een gedegen opleiding, een hele rist hulpmiddelen zoals een tablet-pc, maar ook een gunstig verloningspakket aanbieden waar sinds kort ook een bedrijfsauto deel van uitmaakt”, verduidelijkt Sam Bruynseels, die in zijn functie van personeel- en organisatiedirecteur verantwoordelijk is voor de indirecte aankopen en het facilitaire beheer van NMBS Logistics, en die misschien wel de ultieme belichaming van de nieuwe dynamiek binnen het bedrijf is. Sam is immers een welbespraakte, gedreven, intelligente enthousiasteling die de uitgesproken ambities van zijn werkgever in de praktijk omzet.

Ready for take off
“Het is onze bedoeling om de functie van goederentreinbestuurder op te waarderen. Gezien de verantwoordelijkheden en beroepseisen vergelijken we hen graag met piloten”, gaat Sam Bruynseels verder. En wie de dag van vandaag vacatures wil invullen met mensen van hoogstaande kwaliteit, die kan niet anders dan de vereiste professionaliteit en achtergrond op een eerlijke manier te verlonen? “Klopt”, beaamt hij, “zeker als je ervaren – statutaire – bestuurders probeert aan te trekken en hun extra flexibiliteit alsook een minder gunstige vakantieregeling wil compenseren. Bestuurders die overkwamen van bij de NMBS dienden immers meer dan 20 dagen vakantie in te boeten om bij ons aan de slag te kunnen. Dat is een ingrijpende opoffering waaraan wij uiteraard tegemoet wilden komen. Bovendien verlangen wij van onze treinbestuurders een verregaande flexibiliteit en polyvalentie. Bij ons mogen ze niet verwachten om altijd in hetzelfde station te kunnen vertrekken. Vandaag kan dat Antwerpen zijn, maar morgen eventueel Gent. Op die momenten is een bedrijfswagen geen overbodige luxe meer.”

1 auto, 1 proces
Onze gesprekspartner geeft vervolgens aan dat de auto als verloningsinstrument voor bestuurders van goederentreinen vernieuwend is. “Tot voor kort hadden bij NMBS Logistics enkel welomschreven kaderfuncties recht op een firmawagen, maar wij doorbraken dit vastgeroeste stramien door onze circa 230 treinbestuurders ook een auto aan te bieden”, licht Sam Bruynseels de nieuwe aanpak toe. “We kozen bewust voor één enkel model omdat het voor ons van erg groot belang was om een uniform en objectief proces uit te werken rond de bedrijfswagens. Om diezelfde reden kregen de betrokken bestuurders maar een beperkt aantal persoonlijke keuzemogelijkheden. Zo legden wij de keuze vast op een ŠKODA Octavia en lieten we de eindgebruikers de keuze van de kleur, de koetswerkvorm – berline of Combi – en of ze al dan niet over een trekhaak wensten te beschikken.”

Positieve feedback
Op de vraag welke factoren de keuze voor de ŠKODA Octavia bepaalden, antwoordt Bruynseels dat los van de intrinsieke kwaliteiten van de auto, zijn sterke prijs-kwaliteitverhouding, zijn milieuprestaties ook de prijsstabiliteit voor NMBS Logistics van groot belang was aangezien de bestelling over een periode van anderhalf jaar werd gespreid. Kortom, de samenwerking met de invoerder/constructeur was van even groot belang als het product zelf. Die nuchtere en zakelijke benadering van de bedrijfswagen als verloningsinstrument is alvast volledig naar analogie met het nieuwe, zakelijke imago van NMBS Logistics. Dat die aanpak ook geapprecieerd wordt, blijkt overduidelijk uit de feedback van de individuele bestuurders. Sam Bruynseels: “De ŠKODA Octavia wordt erg positief ontvangen. Vooral zijn degelijkheid gooit hoge ogen bij de gebruikers net als het feit dat de bestuurders voor een bescheiden eigen VAA-bijdrage kunnen beschikken over een opvallend ruime, goed uitgeruste en milieuvriendelijke gezinswagen.”

Preferred supplier
Met zijn manier van werken geeft Sam Bruynseels in ieder geval concreet vorm aan het nieuwe beleid van NMBS Logistics dat gestoeld is op twee belangrijke basisprincipes: het behoud en het waarderen van het bestaande personeel en het aantrekken van extra gemotiveerde en bekwame medewerkers en, tegelijkertijd het drukken van de kosten. Kosten, kosten en kosten… het is en blijft de rode draad doorheen onze aanpak. In dit proces van rationaliseren bleek D’ Ieteren een ideale partner die herhaaldelijk ‘ meeging’ in onze zoektocht naar kostenefficiëntie.” We leren dat het vlootbeheer bij NMBS Logistics in full operationele leasing wordt uitbesteed, met de verzekering extern ‘unbundeld’. “Als partner voor de leasing werken we samen voor de ŠKODA’s met Volkswagen D’Ieteren Finance wat van de D’Ieterengroep een zogeheten preferred supplier maakt. Dat is binnen het kader van onze nieuwe car-policy een belangrijke troef, want wij willen in de toekomst de samenwerking met D’Ieteren graag bestendigen”, licht Sam Bruynseels de keuze toe.