banner
VW_Passat_GTE-1

Test Volkswagen Passat GTE: het beste alternatief !

8918

Hier wordt de 156 pk sterke 1.4 TSI-motor van de Passat gekoppeld aan een elektromotor van 115 pk, om een gecumuleerd totaalvermogen van 218 pk te leveren. Meer dan genoeg power om het 1.700 kilo zware voertuig voort te bewegen. Hoewel de batterijen flink doorwegen, nemen ze maar heel weinig laadruimte in, omdat ze verborgen zitten onder de koffervloer. Ze vreten daarentegen wel wat aan de brandstoftank, die 20 liter moet inleveren en van 70 naar 50 liter krimpt. Niettemin kan de Passat GTE prat gaan op een gecumuleerd rijbereik (elektriciteit + benzine) van 1.100 km.

 

Aan het stuur

VW_Passat_GTE-8Bij het starten schakelt de Passat GTE automatisch de 100% elektrische E-mode in. In deze rijmodus kan hij tot 50 km afleggen of een maximumsnelheid van 130 km/h behalen. Natuurlijk kan de bestuurder op elk moment beslissen om, met behulp van een schakelaar, te switchen naar de modi Hybrid (aandrijving door elektro- en/of benzinemotor ) of Battery Charge (aandrijving door benzinemotor, die tegelijk ook de batterijen oplaadt). Een andere manier om de batterijen tijdens het rijden op te laden maakt gebruik van inertie: met de selectiehendel van de DSG-versnellingsbak met driedubbele koppeling in de ‘B’-stand (modus voor energierecuperatie) wordt heel sterk op de motor afgeremd van zodra de bestuurder het gaspedaal loslaat. Opmerkelijk is ook nog de ‘GTE’-modus, die het volledige vermogen van beide motoren samen vrijmaakt en de Passat een nog iets dynamischer rijgedrag verleent.

 

Vertrouwde look

De GTE bewaart natuurlijk de belangrijkste stijlelementen van de ‘gewone’ Passat, maar voegt er enkele specifieke elementen aan toe waardoor hij meteen herkenbaar wordt. Naast de GTE-logo’s die zowat overal op het koetswerk (onder meer in het radiatorrooster) verspreid zitten, zijn er nog andere blauwe details, zoals de remklauwen, de sfeerverlichting en de bies boven het radiatorrooster en de koplampen. Het radiatorrooster is trouwens specifiek en huisvest het contactpunt om de batterijen op te laden. Bepaalde versies hebben ook een GTE-logo onder aan het stuur of blauwe stiksels in de lederen bekleding van de zetels en het stuurwiel.

VW_Passat_GTE-11Bovendien biedt de GTE een meer uitgebreide standaarduitrusting dan de klassieke Passat, met onder meer de ledlichten die typisch zijn voor GTE-modellen, een vermoeidheidsverklikker, een anti-multicrashremsysteem, een noodstopsysteem voor in de stad, de Park Pilot voor- en achteraan en een adaptieve snelheidsregelaar. Interessante opties zijn bijvoorbeeld de Active Info Display, een centraal interactief instrumentenscherm dat een massa informatie weergeeft, zoals de kaartweergave van uw gps of de rijhulpsystemen, en dat zich aanpast naargelang van de gegevens die de bestuurder wil raadplegen. Dit zeer volledige informatiescherm is een onontbeerlijke tool voor wie zijn ‘rijstatistieken’ van nabij wil volgen.

De Passat GTE is ook een auto met een extreem hoge connectiviteitsgraad. Zijn multimediasysteem met App-Connect zal bijvoorbeeld de interface van een smartphone kunnen reproduceren en zal zelfs bediend kunnen worden vanop een mobiel toestel. Daarnaast zal er ook e-Remote mogelijk zijn, een app waarmee de eigenaar vanop afstand het energiepeil van zijn batterijen zal kunnen controleren of zelfs het laadproces op gang zal kunnen brengen.

 

Balans

VW_Passat_GTE-102,8 l/100 km en 98 kW/h: dat was het testverbruik van onze Variant op de wegen in de randstad van Amsterdam. Behoorlijke cijfers, maar daar blijft het niet bij. Dankzij zijn elektrische rijbereik van 50 km en de mogelijkheid om tot 130 km/h puur elektrisch te rijden, kunnen de meeste bestuurders met de Passat GTE al hun woon-werkverplaatsingen verrichten zonder een beroep te doen op de verbrandingsmotor. En dat levert natuurlijk serieuze brandstofbesparingen op. Dankzij zijn extreem lage CO2-uitstoot (39 g/km) geniet de Passat GTE bovendien een fiscale aftrekbaarheid van 100%.

Deze Passat vertoont een onberispelijk rijgedrag en -comfort. De overgangen van elektrische naar thermische rijmodus verlopen zonder enige schokken. De stille elektromotor is daarenboven bijzonder krachtig, net zoals de verbrandingsmotor, die eveneens weinig van zich laat horen. En dat is zeer aangenaam tijdens lange verplaatsingen.


Article Tags: · · ·