banner
DB2019AU00631

Test Volkswagen Passat 2019: op meer dan één manier innoverend

152

De Passat, een onmiskenbare speler in de fleetmarkt (de Variant breakuitvoering is #1 in zijn segment!), zit boordevol onboard-technologie. Zijn midlife opfrisbeurt valt achter het stuur dan ook nog meer in de smaak dan aan de buitenkant.

De Volkswagen Passat MY2020 evolueerde, zonder echt in het oog te springen, enorm inzake rijassistentie. Oordeelt u zelf: de Passat is de eerste Volkswagen ter wereld die tot 210 km/u in gedeeltelijk geautomatiseerde modus kan rijden; het eerste capacitieve stuur van Volkswagen reageert op aanrakingen van de bestuurder; of sterker nog, hij is voorzien van de nieuwe diensten “We Connect Fleet”, dat perfect ontwikkeld is voor het beheer van vloten, of “We Deliver”, waarmee u bijvoorbeeld een pakket aan boord van uw wagen kunt laten leveren zonder dat u op kantoor zelfs maar hoeft op te staan (deze twee laatste diensten zijn evenwel nog niet verkrijgbaar op de Belgische markt).

Een bijzonder hoog automatiseringsniveau

DB2019AU00641

Wij konden tijdens onze ontdekkingstocht in de nieuwe Passat in de buurt van Frankfurt meteen de laatste nieuwe versie van de Travel Assist uitproberen. Dit systeem, dat een gedeeltelijk geautomatiseerde besturing tot 210 km/u biedt, reageert op snelheidsbeperkingen, agglomeraties, bochten, ronde punten en kruispunten door de snelheid automatisch aan te passen. Travel Assist kan geactiveerd worden via het nieuwe multifunctionele capacitieve stuur. Tot nu toe moest een bestuurder bij Volkswagen het stuur lichtjes bewegen om een reactie teweeg te brengen, terwijl vandaag een lichte aanraking van het stuur volstaat. Iets wat veel minder ingrijpend en bedreigend overkomt. Een sterk punt! Daarnaast neemt de Passat de Digital Cockpit – het volledig digitale dashboard – over. Dat biedt een maximale hoeveelheid informatie, die voor de bestuurder erg goed leesbaar is.

Dempingniveau op maat

DB2019AU00632

Tijdens het rijden valt op dat het succesrecept ongewijzigd is gebleven: stilte en comfort zijn nog altijd van de partij. Beter nog: de bestuurder kan de demping van de ophanging dankzij een nieuwe te personaliseren modus van de adaptieve DCC ophanging regelen. Dat gebeurt via een cursor, die werkzaam is binnen heel ruime afstellingsmogelijkheden! Het bestuurdersprofiel blijft op die manier niet beperkt tot enkel “Comfort”, “Normaal” en “Sport”.

De Volkswagen Passat MY 2020 is momenteel al verkrijgbaar met een 1.5 TSI van 150 pk en een 2.0 TSI van 190 pk (+ Alltrack versie van 272 pk 4MOTION) benzineversie, vier dieseluitvoeringen met de 1.6 TDI met 120 pk en de 2.0 TDI met 150 of 190 pk (+ Alltrack versie van 240 pk 4MOTION), maar ook met een 1.4 TSI GTE oplaadbaar hybride versie (218 pk).

Wij mochten de weg op met de 2.0 TDI met 190 pk, die een bijzonder aangenaam maximaal koppel van 400 Nm biedt, dat in een bijzonder ruim toerenbereik (van 1.900 tot 3.250 t/m) voorhanden is. Fiscaal gezien zou de 2.0 TDI Evo van 150 pk, die meer dan voldoende vermogen in huis heeft, zich als een aantrekkelijkere keuze moeten profileren. We herinneren er nog even aan dat in België bijna 80% van alle Passat modellen met een dieselmotor worden verkocht, wat de uitstekende prestaties op lange afstand van deze referentie in zijn segment nog maar eens onderstreept.