banner
Essai-VW-ID3-08

Test Volkswagen ID.3: a star is born…

59

Un véritable ouragan commercial ! On ne peut qualifier autrement les débuts de la Volkswagen ID.3 en Europe. Avec 27.000 exemplaires vendus en décembre, le nouveau porte-drapeau zéro émission de la marque de Wolfsburg se classe déjà en deuxième position des ventes européennes. Juste derrière sa cousine la Golf. De quoi rééditer la ‘success story’ de la Coccinelle ? L’avenir nous l’apprendra. Een heuse commerciële orkaan, dat is de enige juiste omschrijving voor de Europese start van de Volkswagen ID.3. Met 27.000 verkochte exemplaren in december verovert de nieuwe uitstootloze vaandeldrager van het merk uit Wolfsburg al de tweede plaats in de Europese verkoopcijfers, net achter zijn neef Golf. Zal hij het succesverhaal van de Kever overdoen? Dat moet de tijd uitwijzen…

Meesterlijke marketingstrategie

De zeer korte draaicirkel is een mooie verrassing bij het maneuvreren in krappe ruimtes

De zeer korte draaicirkel is een mooie verrassing bij het maneuvreren in krappe ruimtes

Van bij de lancering van het nieuwe, puur elektrische icoon van het merk is het succes van de partij. Een pluim op de hoed van de marketingstrategen, die ondanks de hogere instapprijs het risico hebben genomen om in te zetten op de versie ‘Pro’ met zijn rijbereik van 430 kilometer (volgens WLTP-norm) om bij de lancering van het model het publiek te verleiden. Een ware meesterzet… Later volgt ook de versie ‘Pure’ met een interessantere instapprijs – rond de 30.000 euro – maar met een beperkter rijbereik (330 kilometer volgens de WLTP-norm).

Bij de eerste voorstelling van de ID.3 op het Autosalon van Parijs in 2016 verklaarde de CEO van de Volkswagen-groep luid en duidelijk dat het ID-gamma de toekomst van het merk op zijn schouders zou dragen. Dat versterkte alleen maar ons verlangen om ermee te rijden. En hij heeft niet teleurgesteld.

Zijn formaat brengt hem heel dicht in de buurt van de Golf, maar toch staat hij op een ander platform. MEB is de codenaam die het nieuwe platform kenmerkt dat is gewijd aan elektrische voertuigen van de constructeur uit Wolfsburg. Met zijn batterij van 58 kWh claimt de ID.3 Pro Business van 204 pk (150 kW) een WLTP-rijbereik van 430 kilometer. Daarmee geraakt hij dubbel zo ver als de e-Golf, die na 230 kilometer moet worden opgeladen. Tijdens onze test onder koude en regenachtige omstandigheden kwamen we in de buurt van de 350 kilometer.

Om de batterij helemaal op te laden, moet je zo’n 30 uur wachten aan een klassiek huishoudstopcontact en 5 uur aan een openbaar laadpunt van het type wallbox.

Reizen in een bubbel

De ID.3 Pro Business is rijkelijk uitgerust met een reeks mooie opties

De ID.3 Pro Business is rijkelijk uitgerust met een reeks mooie opties

Dankzij een koppel van 310 Nm, dat beschikbaar is vanaf de eerste druk op het gaspedaal, komt de ID.3 in alle zachtheid in beweging. Daarna begin je aan een reis vol zengevoel en je krijgt het gevoel dat je in een bubbel zit. Dankzij een perfecte geluiddemping lijkt de passagiersruimte van de buitenwereld afgesloten. Toch is er geen gebrek aan connectiviteit. Het interieur onderscheidt zich namelijk door een veelvoud aan rijhulpsystemen. Deze futuristische kant wordt versterkt door de verschillende lichteffecten en door de spraaksturing die het infotainment en de verwarming aanstuurt.

Het ruime interieur biedt plaats aan 4 volwassenen – en eventueel ook een extra kind – onder optimale comfortomstandigheden. De perfect toegankelijke koffer van 385 liter is ongetwijfeld een van de troeven van model, dat wordt geassembleerd in Zwickau in voormalig Oost-Duitsland. Een ander kenmerk van de ID.3 is een extreem korte draaicirkel dankzij een zeer laag zwaartepunt. Dat vereenvoudigt maneuvreren in krappe ruimtes op indrukwekkende wijze.

Slimme aankoop voor fleet

Het koetswerkdesign van de eerstgeborene uit de ID-familie is bijzonder geslaagd

Het koetswerkdesign van de eerstgeborene uit de ID-familie is bijzonder geslaagd

Over deze eerste Volkswagen van de ID-familie is duidelijk goed nagedacht en hij komt absoluut zijn beloftes na op het vlak van bereik, rijplezier en connectiviteit. Het rijbereik, dat groter is dan bij de rivalen in het segment, doet het angstgevoel dat soms met elektrisch rijden gepaard gaat volledig verdwijnen. Voor een instapprijs van 42.990 euro voor de Pro Business-versie die wij hebben getest geniet je al een bijzonder volledige standaarduitrusting. Metaalglanslak (660 euro inclusief btw) en de prachtige 18-duimse velgen ‘East Derry’ (710 euro inclusief btw) waren de enige supplementen die aan onze basisprijs waren toegevoegd. Voor het B2B-publiek moet alles uiteraard ook worden bekeken via een berekening van de TCO, waar ook de fiscaliteit in doorweegt (100 procent aftrekbaar en fiscaal gunstregime). Dit eerste hoofdstuk uit de ID-geschiedenis heeft ons veroverd en we staan te trappelen voor het tweede deel van het verhaal met de ID.4.

Een paar maand na zijn lancering heeft de ID.3 al de leiding genomen in het klassement van de best verkochte elektrische auto’s van Europa

Een paar maand na zijn lancering heeft de ID.3 al de leiding genomen in het klassement van de best verkochte elektrische auto’s van Europa