banner
Skoda Scala_14

Test Škoda Scala: betaalbaar en voordelig alternatief

159

Škoda heeft zijn middelgroot gamma vernieuwd. De Rapid en zijn Spaceback breakuitvoering ruimen daarom plaats voor de Scala, die veel nauwer aansluit bij de huidige markt. Fleet by D’Ieteren kon hem voor u al in avant-première testen.

De Rapid, die in het gamma tussen de Fabia en de Octavia paste, maakt plaats voor de Scala, die een agressievere snoet met nieuwe lichtblokken meekrijgt. Achteraan valt meteen de duikende daklijn op, die nog extra in de verf wordt gezet door de grote donkergetinte en in het koetswerk overlopende achterruit die uitmondt bij de achterlichten. Kortom, de Scala heeft duidelijk een eigen look, die een voorbode is van de toekomstige stijl van de volgende modellen van het merk.

Het interieur werd volledig vernieuwd en krijgt een groot aanraakscherm mee, dat boven de centrale console uittorent, terwijl ook het dashboard compleet in het nieuw werd gestoken. De afwerking is verzorgd en er werd duidelijk ingezet op comfort en tal van praktische oplossingen die niet alleen ‘simply clever’ zijn, maar ook het dagelijkse leven van de passagiers en de bestuurder aangenamer maken.

 

Record laadvolume

Skoda Scala_19Het voorbeeldige ruimteaanbod, dat we ook al kende van zijn voorganger, blijft wel ongewijzigd. De Scala beschikt achteraan over ongelooflijk veel ruimte. Zelfs grotere mensen zullen zich er perfect op hun gemak voelen, terwijl de koffer dankzij zijn 467 liter laadvolume eenvoudigweg de allergrootste uit zijn klasse is. Tijdens het rijden bewijst de Scala zijn uitstekende comfort en zijn meer dan degelijke geluidsisolatie.

Onder de motorkap kiest Skoda voor kleine en zuinigere benzine- en dieselmotoren (van 95 tot 150 pk). Tijdens onze test met de 1.6 diesel van 115 pk verbruikten wij gemiddeld 6 l/100 km, terwijl we bij de 1.0 TSi van 115 pk eveneens met 7 l/100 km toekwamen.

De Scala geniet dankzij zijn kleine krachtbronnen van een bijzonder voordelige fleetfiscaliteit. De Active instapversie met 115 pk benzinemotor valt inzake BIV en verkeersbelasting in de laagste categorie. Daar komt een extreem laag VAA bovenop, dat niet alleen te danken is aan de goede CO2-waarden van deze versie, maar ook aan zijn aantrekkelijk prijs (vanaf 17.165 euro BTW excl.). Het is duidelijk dat de Scala fleetbestuurders met een gemiddeld budget, die op zoek zijn naar ruimte voor hun familie en bagage, zal weten te overtuigen.

We vermelden ook nog dat tegen het einde van het jaar eveneens een versie op aardgas leverbaar zal zijn.