banner
SEAT Ibiza CNG 017H

Test SEAT Ibiza TGI: groen bloed

1152

De Ibiza van de nieuwste generatie treedt toe tot het exclusieve clubje van de Leon en Mii. Die ook een CNG-krachtbron onder de motorkap hebben. De gastank, die gekoppeld wordt aan een benzinemotor, verhoogt de autonomie van deze kleine stadswagen tot bijna 1.200 km. Wij konden deze nieuweling gedurende één week testen.

Uiterlijk is er met uitzondering van het TGI-embleem op de achterklep geen verschil tussen een Ibiza CNG en het traditionele model. Seat transformeerde de 1.0 TSI met 95 pk voor de gelegenheid in een 1.0 TGI, die 90 pk in huis heeft. Daardoor komen bovenop de actieradius van 700 km uit de 40 liter grote benzinetank nog eens 400 km, van de 13 kg grote in de koffer geplaatste gastank. De kofferinhoud daalde daardoor van 355 naar 262 liter.

De CNG-uitvoering toont zich tijdens het rijden efficiënt. Hij rijdt echt plezierig, met name in de stad, waar zijn soepelheid opmerkelijk genoemd mag worden. De motor werkt in volledige CNG-modus tot de tank helemaal leeg is, waarna de krachtbron voor zijn bevoorrading vlekkeloos overschakelt op de benzinetank. Zodra de CNG-autonomie in het gedrang komt, gids het navigatiesysteem je trouwens meteen naar het dichtstbijzijnde CNG-tankstation. Vandaar dat wij u adviseren zeker te kiezen voor het navigatiesysteem dat tegen meerprijs leverbaar is. Het toont zich immers erg praktisch en zal zijn waarde zeker bewijzen in gebruik.

De CNG-versie, die 1.400 euro meer kost dan de Ibiza met benzinemotor, is interessanter dan een dieseluitvoering. Vooral ook wanneer je rekening houdt met de CNG-prijs, die rond 1 euro/kg schommelt. Een prijs die automobilisten, die een goede daad voor de natuur willen stellen of die groen bloed in de aderen hebben, zou moeten kunnen overtuigen.  Zeker wanneer ze een CNG-station in hun buurt hebben. We vermelden er ook nog bij dat CNG-auto’s in Vlaanderen genieten van een volledige vrijstelling op het vlak van BIV en verkeersbelasting. In Wallonië zijn deze belastingen voor CNG-motoren geplafonneerd op het wettelijke minimum.