banner
skoda fabiar

Salon van Brussel: niet te missen bij ŠKODA

3179

Fabia Hatchback & Combi

Van bij de eerste aanblik springt hun evenwichtiger design in het oog. De Fabia en Fabia Combi zijn namelijk 9 cm breder en 3,1 cm lager dan hun voorgangers, wat resulteert in nog meer harmonieuze proporties.  De nieuwe Fabia’s ogen niet alleen mooier aan de buitenkant, maar zijn binnenin ook groter… Hun interieur is namelijk voorin 21 mm breder en 8 mm langer geworden. Ook de hoofdruimte ging erop vooruit ondanks de langere koetswerkhoogte. De kofferruimte is nog altijd een referentie in zijn segment, met een inhoud van 330 tot 1.150 l voor de 5-deurs Hatchback en 530 tot 1.395 l voor de break Combi. Bovendien zijn de Fabia’s niet alleen ruimer geworden, maar ook eigentijdser. Zo is er bijvoorbeeld de SmartGate, waarmee bepaalde gegevens in verband met het voertuig (zoals verbruik, gemiddelde snelheid en kosten verbonden aan het traject) kunnen worden doorgestuurd naar een smartphone. De gegevensoverdracht verloopt draadloos, door middel van een Wi-Fi-verbinding. De nieuwe Fabia’s zijn ook chiquer en veiliger, dankzij de beschikbaarheid van nieuwe uitrustingsvoorzieningen, zoals de automatische noodremfunctie in stadsverkeer, de vermoeidheidsverklikker, het ‘keyless’ ontgrendelings- en startsysteem of het panoramische glazen dak.

De nieuwe Fabia’s verbruiken ook minder brandstof dan hun voorgangers: de verbruiksdaling bedraagt tot 17%, dankzij een lichtere structuur (tot 65 kg minder) en motoren van de jongste generatie. In deze ŠKODA kunt u kiezen uit 4 benzinemotoren  (waarvan de 1.0 MPI-driecilinders uitgerust zijn met directe injectie en de 1.2 TSI-viercilinders er nog een turbo bovenop krijgen) en de nieuwe 1.4 TDI-driepitter (die verkrijgbaar is met 90 of 105 pk). Alle motoren worden gecombineerd met een Stop&Start-systeem en de zuinigste versie van het gamma wordt verwacht tegen eind 2015. We hebben het dan over de 75 pk sterke 1.4 TDI GreenLine, die volgens de euronormen slechts 3,1 l/100 km zal verbruiken, wat overeenkomt met amper 82 g CO2/km. Dat komt neer op 90% aftrekbaarheid voor de bedrijven.

Octavia Scout

Dit is de Octavia voor in het veld of… op de bouwwerf. De Scout, die geknipt is voor het zware werk, werd afgeleid van de Octavia Combi en onderscheidt zich door zijn SUV-look, met 17-duimvelgen, een 33 mm grotere bodemvrijheid, zilverkleurige bodemplaten vooren achteraan, en beschermingselementen voor het koetswerk op de bumpers, de flanken en de wielkasten. Een pakket dat heel handig zal blijken voor bedrijven waarvan de voertuigen de gebaande paden moeten verlaten. En om niet vast te rijden in het midden van een bouwwerf beschikt de Octavia Scout standaard over een vierwielaandrijving (met een Haldex-koppeling van de 5e generatie) die het koppel naar achteren versluist wanneer de vooras verzadigd is. En als u bij uw professionele activiteiten vaak zware lasten moet slepen, moet u weten dat de Octavia Scout 2.0 TDI Greentec met 150 pk (129 g/km) een aanhangwagen met een totaalgewicht tot 2 ton mag trekken.

skodaoctaviascout

Octavia Combi G-TEC

Voor bedrijven die heel ‘schoon’ willen rijden, importeert ŠKODA België sinds deze zomer de Octavia G-Tec, die draait op aardgas (of CNG). Onder de motorkap schuilt het 1.4 TSI-blok, dat ingrijpend werd aangepakt om zowel aardgas als benzine te kunnen verbruiken en in deze configuratie 110 pk en 200 Nm koppel ontwikkelt. De CNG-brandstof wordt opgeslagen in twee tanks onder druk, die zich onder de koffervloer bevinden en elk ongeveer 7 kg gas kunnen bevatten. In CNG-modus levert dit een rijbereik op van 410 km, maar de totale autonomie (op aardgas en benzine samen) van de auto kan zich uitstrekken tot 1.330 km. De Octavia G-Tec stoot slechts 97 g CO2 uit per km, waardoor hij recht geeft op een fiscale aftrek van 90%. De Octavia G-Tec zal op de ŠKODA-stand te zien zijn als Combi.

skoda octavia combi g-tec

Skoda Vision C

Op het salon van Brussel kunt u ook van nabij kennismaken met het prototype Vision C, dat ons een voorsmaakje verschaft van de toekomstige vormentaal van ŠKODA. Het gaat hier om een heel stijlvolle vierdeurscoupé. ŠKODA heeft namelijk beslist om bij het ontwerp van zijn auto’s in de toekomst steeds meer aandacht te besteden aan het design. Een design dat expressiever en dynamischer zal zijn en meer emotie zal uitstralen. Kortom, de ŠKODA’s van morgen zullen meer klasse uitstralen dan ooit…

skoda vision C


De overige modellen op de Skoda-stand

• Roomster

• Rapid Spaceback

• Yeti

• Superb Combi



Article Tags: · · · · ·