banner
2014_audi_s1_02

Salon van Brussel: niet te missen bij Audi

3491

A1 ‘ facelift ’

De Audi A1, die werd gelanceerd in 2001 en nog steeds wordt gebouwd in Vorst, heeft zopas een facelift ondergaan – in wereldpremière tentoongesteld op de Audi-stand in Brussel. De meest Belgische van alle Audi’s, die nu nog stijlvoller oogt dan vroeger, blijft naar wens personaliseerbaar en kan met name geleverd worden met dakbogen of met een heel dak in een contrastkleur (op respectievelijk de 3-deurs en de Sportback). Daarnaast is de kleine A1 ook verkrijgbaar in nieuwe design- of sport-uitvoeringen. Binnenin baadt u nog altijd in kwaliteitsmaterialen, terwijl u zich dankzij het multimediasysteem MMI Navigation Plus kunt verbinden met het internet. Om het rijplezier nog te vergroten krijgt de A1 nu ook het Audi Drive Select-systeem, waarmee de gevoeligheid van het gaspedaal en de S Tronic-versnellingsbak bijgesteld kan worden. Ook de hardheid van de schokdempers kan aangepast worden, want de A1 kan voortaan uitgerust worden met een gestuurde ophanging. Het motorgamma werd aangepast, zodat het verbruik met 10% kon dalen. Maar het grote nieuws onder de motorkap is de komst van nieuwe instappers met drie cilinders: een primeur bij Audi. Het gaat hier om de 95 pk sterke 1.0 TFSI op benzine (99 g CO2/km) en de 1.4 TDI ultra met 90 pk (89 g CO2/km). Beide motorversies zijn 90% aftrekbaar voor bedrijven.

Audi A1 2015 (3)

A3 Sportback e-tron

Dit is de hipste van alle A3’s! De A3 Sportback e-tron is namelijk de eerste plug-inhybrideversie van Audi en verzoent ecologie met sportiviteit, twee begrippen die normaal tegenstrijdig zijn. Deze versie combineert de 150 pk sterke 1.4 TFSI op benzine met een elektromotor van 102 pk en 330 Nm. Wanneer beide motoren samenwerken, ontwikkelt het geheel 204 pk en 350 Nm. Met een volle batterij kunt u in full electric-modus tot 50 km afleggen en een topsnelheid halen van 130 km/h! De batterij kan rijdend worden opgeladen door de benzinemotor of stilstaand aan een stopcontact. De aansluiting zit verborgen onder de ringen van het radiatorrooster en een volledige laadbeurt duurt minder dan 4 uur aan een gewoon stopcontact. Deze hybride A3 stoot officieel slechts 35 g CO2/km uit en is dus 100% aftrekbaar voor bedrijven! Als u doorgaans alleen korte afstanden rijdt, is deze A3 e-tron de ideale auto voor u, omdat hij de eerste 50 kilometer geen druppel benzine verbruikt! En dat zonder aan rijplezier in te boeten ten opzichte van een ‘gewone’ A3.

Audi A3 Sportback e-tron

Q3 ‘ facelift ’

Compacte SUV’s zijn in de mode! Op het salon van Brussel mogen wij als Europese première een opgefriste versie van de kleine Q3 verwelkomen. Uiterlijk zult u hem herkennen aan zijn hertekende radiatorrooster en koplampen. Die laatste krijgen standaard leddagrijlichten in combinatie met xenonkoplampen. Een verlich tingssysteem dat volledig uit leddiodes bestaat, is als optie verkrijgbaar, gecombineerd met ‘glijdende’ richtingaanwijzers achteraan, waarbij de lichtjes van binnen naar buiten lijken te ‘glijden’. Binnenin wordt de Q3 nog stijlvoller en eigentijdser: het multimediasysteem MMI Navigation Plus beschikt over een internetaansluiting die u met name toegang verschaft tot onlinediensten, zoals bijvoorbeeld permanente verkeersinformatie of navigatie met Google Earth en Google Street View. Ook de motoren werden aangepakt en verbruiken tot 17% minder dan voordien. In combinatie met voorwielaandrijving dragen de 150 pk sterke 1.4 TFSI met cilinderuitschakeling en de even krachtige 2.0 TDI het ecologische Audi ultra-label. In hun handgeschakelde versies stoten ze respectievelijk 134 en 114 g CO2/km uit. Natuurlijk blijft de Q3 ook verkrijgbaar in quattroversies.

Audi-Q3-Facelift-2014-LA-Auto-Show-Kompakt-SUV-01

A6 ‘ facelift ’

Ook de grote A6 heeft kleine retouches ondergaan. Een aantal aanpassingen die hem nog meer klasse verlenen zonder ook maar enigszins te raken aan zijn zeer populaire look. De uiterlijke evoluties beperken zich tot het radiatorrooster, de bumpers, de lichtblokken, de dorpellijsten en de uitlaatpijpen. Ook de verlichting is nieuw, met standaard xenonkoplampen. Als optie kunt u zelfs kiezen voor de befaamde Matrix-ledtechnologie: adaptieve verlichting die volledig uit diodes bestaat. In het interieur is er een nieuw en sneller multimediasysteem (met LTE-technologie), dat een betere schermresolutie biedt (dankzij een grafische kaart Tegra 30 van Nvidia) en een groot aanbod onlinediensten. De motoren van de vernieuwde A6 stoten tot 22% minder CO2 uit. De zuinigste versies van het gamma, die het ultra-label opgeplakt krijgen, zijn de 2.0 TDI’s met 136, 150 of 190 pk, met een normverbruik van 4,4 l/100 km (114 g CO2/km) als berline en 4,5 l/100 km (118 g/km) voor de break. In zijn automatische versie ruilt de 2.0 TDI zijn continu variabele Multitronic-transmissie in voor een gerobotiseerde S-Tronicversnellingsbak met dubbele koppeling en 7 verhoudingen, die zuiniger is qua brandstofverbruik. Met deze bak stoot de A6 2.0 TDI slechts 110 g CO2/km als berline en 115 g/km als Avant (break), wat in beide gevallen een fiscale aftrekbaarheid van 80% oplevert.

A6 facelift

TT coupé

Een mooie auto is niet noodzakelijk irrationeel… Getuige de nieuwe generatie van de TT. Deze coupé met zijn gelikte stijl kan bijvoorbeeld aangedreven worden door de superzuinige 2.0 TDI-motor, die hier werd opgevoerd tot 184 pk. Deze verfijnde dieselmotor stuwt de TT in 7,1 seconden van 0 naar 100 km/h, en zelfs tot een topsnelheid van 241 km/h, terwijl zijn gemiddelde CO2-uitstoot beperkt blijft tot 110 g/km. Dat levert hem een fiscale aftrekbaarheid van 80% op! Neem tijdens uw bezoek aan het autosalon zeker de tijd om plaats te nemen in de TT. U zult versteld staan van de heel moderne interieurstijl en zijn bijzonder uitgezuiverde dashboard: alle knoppen die niet hoogstnodig zijn, werden van de middenconsole gebannen. Audi ging daar zelfs zo ver in dat de bediening van de klimaatregeling en de stoelverwarming verhuisde naar het midden van de verluchtingsmonden. U zult ook opmerken dat de TT niet langer beschikt over klassieke tellers. Alle instrumenten zijn samengebracht op een multifunctioneel TFT-scherm van 12,3 duim achter het stuur. Tot slot verklappen we u nog dat de TT ook weer zal worden aangeboden in een roadsterversie, die vanaf maart in de showroom van uw dealer zal staan.

TTcoupe

De A4 2.0. TDI Ultra

Als fleetwagen bij uitstek kan de Audi A4 natuurlijk niet ontbreken op het salon. Om nog beter te beantwoorden aan de wensen van de fleetsector is de A4 sinds enige tijd ook verkrijgbaar als 2.0 TDI ultra (met 136 of 163 pk), die grondig werd aangepakt om de CO2 te beperken. Het resultaat is 104 g/km voor de berlineversie met 136 pk (die dus 90% aftrekbaar is voor bedrijven) en 109 g/km voor de 163 pk-variant. In het geval van de Avant (de breakversie dus) bedraagt de CO2- uitstoot 109 g/km voor de versie met 136 pk en 114 g/km voor die met 163 pk.

De sportieve familie

Audi brengt ook zijn sportieve quattrogamma mee naar Brussels Expo (Paleis 5 en 12). Stuk voor stuk modellen die uw ogen zullen strelen. Af en toe mogen we eens dromen… Op de stands kunt u niet alleen de RS4 (4.2 V8 met 450 pk), de SQ5 (3.0 TDI met 313 pk) en de onlangs hertekende RS7 Sportback (4.0 V8 van 560 pk) ontdekken, maar ook de R8 LMX. Deze speciale editie van de supersportieve tweezitter van het merk pakt uit met een grote spoiler en talloze elementen in koolstofvezel, terwijl zijn 5,2 liter grote V10-motor werd opgedreven tot 570 pk. Bovendien is deze R8 LMX de allereerste auto die standaard uitgerust is met grootlichten op basis van lasertechnologie! De R8 LMX is een beperkte editie op 99 exemplaren, waarvan er… slechts 1 is voorzien voor België!

De geur va Le Mans

Volstaan de S- en RS-versies niet om indruk op u te maken? Moet het nog iets meer zijn? Dan moet u zeker eens gaan kijken naar de fameuze R18, de racebolide die de 24 Uren van Le Mans heeft gewonnen. Dit hybride competitiebeest, dat een krachtige TDI combineert met een elektromotor, vereert ons namelijk met een bezoekje aan de Heizel. Een knap staaltje van toptechnologie, dat zeker een ommetje waard is!


 De overige modellen op de Audi-stand

  • Audi A3 Berline
  • Audi A4 allroad quattro
  • Audi A5 Sportback
  • Audi Q5
  • Audi A8 LWB
  • Audi A6 allroad quattro

 


Article Tags: · · · · · · ·