banner
Volkswagen-Passat-GTE-front

Plug-in-hybride met 45 g/km CO2

21846

Tijdens het recentste autosalon van Parijs zorgde Volkswagen voor een paar verrassingen van formaat. Eén daarvan was de presentatie van de Passat GTE. Deze Premium plug-in-hybride combineert markante prestaties met een actieradius van 1.000 kilometer en een CO2-uitstoot van slechts 45 g/km.

Na zijn officiële voorstelling op het autosalon van Parijs, presenteren wij u de nieuwe Passat GTE in woord en beeld. De nieuwe Passat, ondertussen het model van de achtste generatie, is niet enkel verkrijgbaar met zuinige dieselmotoren en toonaangevende direct ingespoten benzinemotoren die allen aan Euro 6 voldoen. Vanaf 2015 kunt u ook kiezen voor de GTE, die net als de gelijknamige Golf GTE, een plug-in-hybride is.
De CO2-uitstoot is (voorlopig) vastgelegd op 45 g/km. Een dergelijke lage waarde is niet enkel een goede zaak voor het milieu maar wordt ook fiscaal en financieel beloond. U betaalt minder VAA (Voordeel Alle Aard) en uw fiscale aftrekbaarheid bedraagt een volle 100%. Een CO2-uitstoot van 45 g/km* komt overeen met een normverbruik van 2,0 l/100 km, dus ook aan de pomp bespaart u en kunt u de glimlach bewaren.

Met een volledig volgeladen batterij en een volle tank, heeft de Passat GTE een potentiële actieradius die de 1.000 kilometer benaderd. Bovendien is het mogelijk om tot 50 kilometer volledig elektrisch te rijden. Anders gesteld, met deze GTE combineert u de voordelen van een elektrische auto met die van een auto met een conventionele verbrandingsmotor.
Ook de prestaties zijn markant. De Passat GTE haalt een top van 220 km/u. Vanuit stilstand kan hij de 100 km/u bereiken in net iets minder dan 8 seconden. In elektrische modus bedraagt de topsnelheid 130 km/u.

Volkswagen-Passat-GTE-rear

Meteen herkenbaar
De nieuwe Passat heeft een zuivere koetswerklijn die meteen herkenbaar is. De GTE, die verkrijgbaar is als berline en als Variant, heeft bovendien enkele specifieke visuele kenmerken waarmee hij zich laat onderscheiden. Frontaal valt de Passat GTE op door een extra blauwe lijn in het specifieke, verchroomde radiatorrooster. Ook de voorbumper van de GTE heeft een eigen design. Opmerkelijk daarin zijn de dwarslijsten in de onderste luchtinlaat en de C-vormige leddagrijlichten. De rechtstreeks in de bumper geïntegreerde ledmodules vormen bij de Passat GTE een duidelijke signatuur. De C-vormige leddagrijlichten en de blauwe lijn in het radiatorrooster zijn bewust gebruikte designdetails. Blauw is immers de kleur van de elektromobiliteit bij Volkswagen en samen met de C-vormige dagrijlichten een kenmerk van alle elektrische en plug-in-hybrides van het merk. In zijaanzicht zijn het de lichtmetalen 17-duimswielen die opvallen.

Vier rijmodi
De Passat GTE wordt via de voorwielen aangedreven en hij beschikt daarvoor over twee motoren. Eén daarvan is een zoemzachte direct ingespoten 1.4 TSI benzine met een vermogen van 156 pk. Hij wordt aangevuld door een elektrische synchroonmotor die op zijn beurt goed is voor 115 pk.
Beide motoren zijn gekoppeld aan een zelfschakelende DSG-versnellingsbak met zes overbrengingen en drie koppelingen. Twee van die koppelingen maken dat u het schakelen tussen de verschillende versnellingen vlot en zonder schorten of schokken ervaart. De derde koppeling op zijn beurt zorgt voor het in- en uitschakelen van de verbrandingsmotor.Volkswagen-Passat-GTE-interior
Als bestuurder kunt u kiezen tussen vier rijmodi. Via het multifunctionele scherm in het instrumentencluster ziet u steeds welke modus actief is. Behalve als u voor een andere instelling kiest, vertrekt de Passat GTE na het starten in de ‘E-Mode’ waarbij de auto 100% elektrisch rijdt maar automatisch op ‘Hybrid’ overschakeld wanneer de accuspanning te laag wordt. U kunt ook kiezen voor een andere rijmodus waardoor u de elektrisch lading van de lithium-ionbatterij opspaart voor het rijden in bijvoorbeeld druk verkeer of in een stedelijke omgeving.
Eén van de alternatieve rijmodi is ‘Hybrid’. Op dat moment rijdt de Passat GTE als een hybride. Tijdens het vertragen zal de batterij dan worden opgeladen via energierecuperatie. In andere rij-omstandigheden zal het systeem kiezen om de aandrijving door de elektrische motor alleen of door de elektrische motor in combinatie met de verbrandingsmotor te laten gebeuren. Een derde rijmodus is ‘Battery Charge’ waarbij u tijdens het rijden de batterij laat opladen door de benzinemotor.
Tot slot is er de ‘GTE’-rijmodus (elektromotor + TSI benzinemotor) waarbij u kunt genieten van een sportieve instelling van de auto.

Balans
Door de vlot schakelende DSG-versnellingsbak kunt u met de Passat GTE stressvrij rijden. De verschillende rijmodi en het feit dat u tot 50 kilometer vol elektrisch kunt rijden, laten u bovendien toe om bijzonder zuinig met brandstof om te springen. In druk verkeer en in een stedelijke omgeving kunt u bovendien emissievrij en zonder brandstofverbruik rijden. Daar boven op geniet u in de Passat GTE van een uitgebreide standaarduitrusting met de recentste rijhulpmiddelen en een connectiviteit die toonaangevend is.

 

Wist u dat?Volkswagen-Passat-GTE-charge

Laden van de batterij
Tijdens het rijden wordt de batterij opgeladen door energierecuperatie of door de benzinemotor. Daarnaast zijn er nog twee andere manieren om de batterij van de Passat GTE op te laden, met name extern via het geïntegreerde contactpunt in het radiatorrooster. Dat kan als u de standaard laadkabel aan een klassiek 230V-stopcontact koppelt. Als de batterij volledig leeg is, wordt hij in dit geval (wisselstroom, laadvermogen 2,3 kW) in vier uur en een kwartier 100% opgeladen. Anderzijds biedt Volkswagen als optie een Wallbox aan voor installatie in uw garage of carport. Die laadt de batterij op met een vermogen van 3,6 kW, waardoor een volledige laadbeurt nog slechts tweeënhalf uur duurt. Er zijn ook publieke laadpunten die net zoals de Wallbox met 3,6 kW opladen.


Article Tags: · · · · ·