banner
octavia_combi_006 front(1)

Fleettest Skoda Octavia Combi: Octavia gaat digitaal

239

Vanaf de jaren negentig is Skoda aan een ware comeback begonnen en uitgegroeid tot een referentie. Sleutelmodel daarbij is de Octavia, de best verkochte Skoda ooit. Deze middenklasser, die synoniem staat voor discretie en degelijkheid, steekt volledig in het nieuw. Het model van de vierde generatie is niet enkel comfortabeler dan ooit maar omarmt ook een hightech-aanpak.

De typebenaming Octavia heeft een lange traditie bij Skoda maar maakte vooral furore vanaf 1996. De Octavia is op bijna een kwarteeuw tijd uitgegroeid tot een referentie in zijn segment. Deze middenklasser profileert zich als een praktische auto die tegelijk degelijk is en discreet oogt. ‘Simply clever’ zoals ze dat bij Skoda omschrijven en dat allemaal tegen een billijke prijs. Die aanpak loont. De Octavia is de best verkochte Skoda ooit. In 2019 wist hij meer dan 8.000 Belgen te bekoren. Bovendien was de breakversie, de Combi, de populairste auto in zijn segment.  Met het model van de vierde generatie wil Skoda die succeslijn onverminderd verder zetten.

 

Slim en digitaal

octavia_044

Net als zijn voorgangers is de nieuwe Octavia verkrijgbaar in twee koetswerkuitvoeringen, een vijfdeurs en een breakversie die volgens de traditie van het merk Combi heet. Welke je ook kiest, telkens beschik je over een ruime koffer van 600 of 640 liter. De laadmogelijkheden kun je vergroten door de leuning van de achterbank in ongelijke delen neer te klappen en dat kan via handige trekknoppen in de flanken van de koffer. Verder voorziet Skoda een hele reeks praktische opbergruimtes (onder meer voor een paraplu!), een draadloos oplaadstation voor de telefoon usb-aansluitingen en zelfs een prullenbakje. Wie in het interieur extra licht wil, kan als optie kiezen voor een panoramisch open schuifbaar dak. Dat interieur is trouwens volledig nieuw met een digitaal dashboard dat bestaat uit een instelbare tellerpartij en een aanraakscherm van 8,25 of 10 duim. Ook een head-up is voor het eerst verkrijgbaar. Het aantal traditionele knoppen is tot een minimum herleid. Spraakherkenning behoort tot de mogelijkheden en een aantal functies, zoals het audiovolume, kunnen via het stuur worden bediend. Dat volume kun je ook regelen met een digitale schuifregelaar.

 

LED-verlichting

octavia_combi_039 detail

De Octavia blijft discreet maar oogt eleganter dan ooit met slanke lichtblokken en ragfijne koetswerknaden. Die zin voor detail maakt de Octavia windvriendelijk en vertolkt zich bij de Combi in een Cx-waarde van slechts 0,26. Digitalisering en hightech oplossingen zijn zeker sleutelbegrippen bij de nieuwe Octavia. Dat geldt niet enkel voor het interieur maar ook voor de standaard LED-verlichting en de reeks rijhulpmiddelen zoals onder meer rijstrookbewaking, een actieve cruise control en een noodremfunctie ook bij onverhoeds links afdraaien.

Onze testauto, een 1.5 TSI, was ook voorzien van instelbare rijmodi die invloed hebben op zaken zoals de instelling van de demping, het respons van het gaspedaal en de stuurbekrachtiging. Welke instelling je ook kiest, telkens krijg je een comfortabele instelling met een absorberende vering.  Dat werkt pamperend tijdens lange ritten en op een toegetakeld wegdek. De Octavia ontpopt zich daarmee als een onvermoeibare kilometerverslinder waarbij comfort hoog bovenaan het prioriteitenlijstje staat. Die karaktertrek wordt nog eens versterkt door het uitzonderlijke geluidscomfort.  

 

Verschillende fases

octavia_combi_013 side

De nieuwe Octavia wordt in verschillende fases gelanceerd. Bij de benzines wordt de basisversie een 1.0 met 110 pk en bij de diesels is die rol toebedeeld aan een 2.0 TDI met 115 pk die trouwens al meteen beschikbaar is. Daarnaast komen nog mildhybride uitvoeringen, zogenaamde Tec-versies, en een plug-in hybride. Er komen ook nog Scout- en RS-uitvoeringen. Onze testwagen was de spinzachte 1.5 TSI. Deze benzine met 150 pk schakelt een aantal van zijn cilinders uit bij een gedeeltelijke belasting. Dat gebeurt zonder schokken en maakt de viercilinder zuinig. Tijdens een lange rit noteerden we een gemiddelde van 6,6 l/100 km. Bij kortere ritten werd dat net iets meer dan 7,0 l/100 km. Volledig volgens het karakter van de auto laat de nieuwe manuele zesbak zich vlot en precies schakelen. In een later stadium komt er ook een zelf schakelende transmissie met zeven overbrengingen en dubbele koppeling. De werking van de transmissie wordt elektronisch gestuurd volgens het drive-by-wire principe.

 

Veelzijdig

octavia_combi_035 boot

Bij de nieuwe Octavia ligt het accent vooral op het comfort en de ver doorgevoerde digitalisering. Tegelijk blijft de nieuwe versie van deze middenklasser trouw aan enkele traditionele waarden van zijn voorganger. In de eerste plaats is dat zijn praktische ingesteldheid met een grote koffer, tal van opbergruimtes en een reeks originele en ‘slimme’ praktische oplossingen. Daarmee ontpopt de Octavia zich als een auto die een dubbele rol kan opnemen. Zijn discrete maar verzorgde uiterlijk maakt er een ware zakenauto van terwijl hij net zo goed de rol van ideale gezinswagen kan opnemen. De 1.5 TSI is bovendien een zuinige versie met een CO2-uitstoot van 111 g/km.