banner
raw

Fleet test – Volkswagen Arteon PHEV: luister naar uw gevoel…

362

Sinds hij in 2017 op de markt kwam maakt de Arteon deel uit van de bijzondere gezinsberlines waarvan het design niemand onverschillig laat. Hij is nu ook verkrijgbaar als plug-inhybride zodat hij bijzonder goed geplaatst is in het kader van de vergroening van wagenparken, die vandaag prioriteit nummer 1 is van alle Belgische ondernemingen.

Toen hij in 2017 op de markt kwam in zijn berlineversie wist de luxegezinswagen van het gamma uit Wolfsburg meteen het publiek te verleiden door zijn strakke lijnen en verfijnde rondingen. De beslissingnemers van het merk lieten hem vervolgens zijn persoonlijkheid verdubbelen door met een breakversie te komen (een Shooting Brake om precies te zijn) bij zijn facelift van 2020. En nu komt een nieuwe stap in zijn al rijkelijk gevulde carrière, in de vorm van een plug-inhybride aandrijflijn.

 

Never change…

volkswagen-arteon-shooting-brake-2020-11De meningen over de esthetiek van de Arteon Shooting Brake zijn unaniem. De facelift in vergelijking met de vorige generatie is zeer discreet gebleven. Dit is een echte hartenbreker zoals er geen twee op de markt zijn. Met zijn gerekte lijnen en agressieve front, onderlijnd door een breed radiatorrooster, vertoont hij een tegelijk elegante en sportieve uitstraling. Maar de magie van zijn looks doet helemaal niets af van de functionaliteit die elk gezin mag verwachten van dit type auto.

In het interieur valt onmiddellijk de perfecte Duitse afwerking op. Je blik kan niet weerstaan aan de Digital Cockpit, waarmee je de verschillende informatieschermen naar wens kan aanpassen. De bediening van het infotainmentsysteem verloopt via een digitaal aanraakscherm van 10,25 duim in het midden van het dashboard, maar kan ook via het multifunctiestuur gebeuren. De Arteon geniet verder standaard al de jongste technologische uitrusting op het vlak van rijhulpsystemen.

De koffer is indrukwekkend groot: het volume is met 650 liter hetzelfde als dat van de berline.

 

60 uitstootvrije kilometers

arteonDe aandrijving van de hier geteste PHEV-versie gebruikt een 1.4-benzinemotor van 154 pk die is gekoppeld aan een elektromotor van 115 pk – samen goed voor 218 pk. Het gaat om exact dezelfde combinatie als in de Passat GTE. Tijdens onze test slaagden we er zonder onze gebruikelijke rijstijl aan te passen in om een zestigtal kilometer puur elektrisch te rijden. Een volledige oplaadbeurt duurt 7 uur 15 minuten aan een huishoudstopcontact en zo’n 3 uur 40 minuten aan een wallbox van 3,6 kW.

 

Fleetbalans: echte rijmachine!

Wanneer we over de emoties van zijn sublieme silhouet zijn, kunnen we besluiten dat deze Arteon Shooting Brake een echte kilometervreter is, waarbij je in een sfeer van sereniteit en veiligheid verkeert. De komst van deze Shooting Brake in combinatie met de plug-inhybride aandrijflijn die de CO2-uitstoot beperkt tot 30 g/km (NEDC-norm) geeft de Arteon de mogelijkheid om een aantal ‘premium’ rivalen in de schaduw te stellen, terwijl zij vaak een veel minder gunstige TCO-balans hebben.

Volkswagen_arteon-shooting-brake_eHybrid_MD_1

 

Volkswagen Arteon Shooting Brake plug-inhybride

Vermogen 218 pk (benzine + elektriciteit)
Verbruik (NEDC-cyclus) 1,3 l/100km
CO2-uitstoot (NEDC-cyclus) 30 g/km
Opladen huishoudstopcontact 7u15
Opladen wallbox 3,6 kW 3u40
Prijs (inclusief btw) 54.360 €
VAA 48,90 € /jaar
Aftrekbaarheid 100 %
Verworpen kosten 19,56 €/jaar
CO2-bijdrage werkgever 27,54 €
Prijs (inclusief btw) 54.360 €