banner
audi-etron-sportback - 3

Test Audi e-tron Sportback: belofte nagekomen

220

Deuxième né de la gamme 100% électrique d’Audi, l’e-tron Sportback surfe sur la vague de succès des SUV coupés. Question moteur, il reprend la technique inaugurée par l’e-tron, mais qui a toutefois subi une petite mise à jour. Résultat : une autonomie théorique qui grimpe à 446 km. Et la réalité n’en est pas très loin.Als tweede telg van het puur elektrische gamma van Audi surft de e-tron Sportback op de succesgolf van de SUV-coupés. Technisch gezien neemt hij de aandrijflijn over van de e-tron, die wel wat is aangepast. Het theoretische rijbereik stijgt daardoor naar 446 kilometer en de realiteit blijft daar niet ver op achter.

Visueel is de e-tron Sportback een SUV-coupé met zeer ruime proporties. Audi blijft zijn elektrische modellen in het hoogste deel van zijn gamma ontwikkelen. Die keuze lijkt gewaagd omdat het formaat en het gewicht van de auto enorme batterijen vereisen, maar Audi brengt het er wel goed van af. Door de technologie van de e-tron lichtjes te herwerken, neemt het rijbereik van de Sportback-afgeleide een beetje toe tot 446 kilometer, of toch op papier. In werkelijkheid moet je eerder uitgaan van een 410 kilometer.

audi-etron-sportback - 11

Al hebben vooral de rijstijl en het type verplaatsingen een invloed op de snelheid waarmee het rijbereik zakt. De e-tron Sportback is duidelijk niet gemaakt voor lange snelwegritten, waar zijn batterijlading bij een constante snelheid van 120 km/u smelt als sneeuw voor de zon. Door de kruissnelheid onder de 110 km/u te houden, lukt het wel om ver te geraken. Maar de e-tron Sportback voelt zich het meest in zijn sas in de stad en op kleine plattelandswegen, waar hij zelfs energie recupereert. Zo kwamen we tijdens onze testperiode bijvoorbeeld op een bepaald moment aan op onze bestemming met hetzelfde rijbereik als bij ons vertrek, terwijl we toch een kilometer of 7 hadden gereden. Al moeten we daarbij wel toegeven dat we dit traject hebben afgelegd met de ogen permanent op de rijbereikmeter gekleefd en met een aangepaste rijstijl. Hoe meer de bestuurder een ecologische rijstijl aanhoudt – en hoe minder dus fors op het gaspedaal wordt getrapt – des te groter is het bereik. Op die manier wordt het perfect mogelijk om de 400 kilometer te halen die Audi belooft.

 

Liever aan de laadpaal

Dit grotere rijbereik dan in de e-tron is het resultaat van een krachttoer van de ingenieurs, die erin zijn geslaagd om het formaat en het gewicht van de batterijen te verkleinen. Toch blijft er nog een groot pijnpunt: de oplaadtijd. Wie thuis geen laadpaal heeft, moet uitgaan van meer dan 30 uur om de wagen helemaal op te laden. Dat is quasi onmogelijk. Je moet dus thuis een laadpunt laten plaatsen, er een op kantoor hebben of gebruik maken van de bestaande openbare infrastructuur. De snelladers van Ionity beginnen her en der in België op te duiken en maken het mogelijk om 80 procent rijbereik te recupereren in 30 minuten.

 

Fleetbalans

Met een prijs van 90.050 euro ligt de e-tron Sportback uiteraard niet binnen het bereik van elk budget. Zijn hoge prijs wordt echter snel gecompenseerd door de zeer lage TCO en gebruikskosten en door de voordelige fiscaliteit. Omdat hij een puur elektrische auto is, geniet hij namelijk een belastingvrijstelling in Vlaanderen en een minimumbelasting in Wallonië en Brussel, terwijl de fiscale aftrekbaarheid op 100 procent ligt.