banner
SEAT+Ibiza+CNG+015H

CNG, het goedkope en ecologische alternatief voor uw wagenpark

193

Vanuit de drang om zo goed mogelijk tegemoet te komen aan de noden van al zijn klanten heeft de Volkswagengroep er een erezaak van gemaakt om alle mogelijkheden te ontwikkelen in het domein van de alternatieve aandrijflijnen. En hoewel het de laatste tijd vooral gaat over elektrische modellen, is er nog een alternatief dat meer bekendheid verdient: CNG. De VW-groep biedt een breed gamma aan modellen die met deze technologie zijn uitgerust.

CNG kampt misschien nog te veel met het ietwat negatieve imago dat LPG een paar jaar geleden had. Hoewel de basis (gas) hetzelfde is, onderscheidt CNG zich op bijna elk vlak van LPG. Dat laatste is een gasmengeling die vrijkomt bij de raffinage van aardolie, terwijl CNG aardgas is dat onder druk wordt opgeslagen in flessen onder de wagen.

Door zijn aard is CNG dus minder schadelijk voor de gezondheid en het lost ook snel op in de atmosfeer omdat het lichter is dan lucht. Voor CNG-wagens geldt geen parkeerverbod in ondergrondse parkings en is er vooral geen enkel ontploffingsgevaar. En net zoals LPG is de kostprijs lager en kan je het gewoon aan een tankstation tanken. Er zijn er trouwens steeds meer die deze brandstof aanbieden, vooral dankzij het Dats24-netwerk dat sterk op deze brandstof inzet.

 

Fiscaal voordelig

DATS24_Proximus_02

Een bewijs van het feit dat CNG interessant is, is dat het steeds populairder wordt. In leasing worden even veel CNG-wagens als EV’s ingeschreven. Proximus bijvoorbeeld heeft voor CNG gekozen en heeft in zijn wagenpark al 200 voertuigen met deze aandrijving. Hetzelfde geldt trouwens voor Colruyt, het moederhuis van de Dats24-tankstations.

CNG biedt namelijk ook het voordeel van een groter rijbereik door de combinatie van een gas- en een benzinetank. Die laatste wordt doorgaans enkel aangesproken wanneer de gasvoorraad op is.

Verder is CNG ook minder vervuilend dan traditionele brandstoffen ( gemiddeld 16 tot 30 procent minder CO2-uitstoot) en goedkoper aan de pomp. Allemaal niet te verwaarlozen voordelen voor de fiscaliteit van bedrijven. “Qua ecoscore staan CNG-wagens op de derde plaats, na elektrische en waterstofauto’s maar voor plug-inhybrides, gewone hybrides en modellen met een traditionele verbrandingsmotor,” vertelt Maarten Van Houdenhove, pr-manager van Dats24.

“Het staat vast dat CNG-wagens een sterk voordeel bieden op andere motortypes op het vlak van TCO. De meerkost ten opzichte van diesel- en benzinewagens is beperkt. En de brandstofkost is echt laag,” gaat Brigitte Goossens verder, Fleet Manager bij SEAT Import.

 

Een breed modelgamma

SEAT is een van de merken die volop inzetten op CNG. Niet minder dan vier modellen van het gamma in diverse segmenten zijn er al mee uitgerust. Op die manier biedt het merk talrijke bestuurders een alternatief, zeker voor de fleet, want het gaat om modellen die populair zijn bij die klanten: de Ibiza, de Leon en zijn breakversie en de Arona

– SEAT Ibiza TGi

– SEAT Leon TGi

– SEAT Leon Break TGi

– SEAT Arona TGi

 

SKODA van zijn kant biedt 3 CNG-modellen aan, eveneens in gamma’s die speciaal op fleetklanten zijn afgestemd:

– SKODA Scala g-tec

– SKODA Octavia Combi g-tec

– SKODA Kamiq g-tec

 

 

Ook bij Audi zijn vandaag 3 modellen beschikbaar met een CNG-motor onder de benaming g-tron.

– Audi A3 Sportback g-tron

– Audi A4 Avant g-tron

– Audi A5 Sportback g-tron

 

Volkswagen tot slot telt vandaag één CNG-model in zijn gamma:

– Volkswagen Polo TGi