1 Wat is Renta’s analyse van het jaar 2014? Was 2014 een goed jaar en waarom?
“2014 was een gematigd positief jaar voor de autoleasingsector. Het aantal nieuwe bestellingen ligt op het gemiddelde niveau van de afgelopen vijf jaar. De totale leasingvloot groeit nog steeds, met dank aan de invoering van enkele cafetariaplannen bij grootbanken in de voorbije twee jaar. De kortetermijnverhuur doet het, als gevolg van de stijgende passagiersaantallen, volumematig goed op de luchthavens. Doordat de economische groei ter plaatse blijft trappelen, staat de lokale markt echter onder druk. De prijzen voor kortetermijnhuur staan hierdoor op hun beurt onder druk.”
2 In welke mate woog ‘de politiek’ dit jaar op de voertuigverhuur?
“Renta is voorzichtig positief over de regeerakkoorden die werden gesloten. De nieuwe regeringen hebben begrepen dat de automobielsector in België een belangrijk deel van de economische welvaart creëert. De verkoop van nieuwe voertuigen in ons land blijft relatief hoog, mede dankzij het statuut van de firmawagen. Uiteindelijk is dat niet alleen positief voor de economie en de gezinnen die van dit voordeel genieten, maar ook voor het milieu. Bedrijfswagens worden dubbel zo snel vernieuwd als privévoertuigen en verzekeren dus een snelle invoering van nieuwe, milieuvriendelijke technologie.”
3 Hoe zien jullie autofiscaliteit evolueren?
“Wellicht zal een verdere evolutie volgen naar belasting op autogebruik in plaats van autobezit. De stijging van de accijnzen op dieselbrandstof is hier een voorbeeld van. Daarnaast is een verdere vergroening van de fiscaliteit te verwachten. CO2uitstoot blijft een belangrijke basis, maar andere ecoparameters winnen aan belang. Om milieuvriendelijke alternatieven zoals elektromobiliteit te stimuleren, zou het ook wenselijk zijn dat het aandeel van de parameter ‘catalogusprijs’ in de berekening van het Voordeel van Alle Aard verkleint.”
4 Welke concrete plannen koesteren jullie met Renta voor 2015?
“Op korte termijn willen wij samen met onze leden vooral werken aan een verdere vergroening van het wagenpark en willen we meedenken over de plaats van de firmawagen in het totale mobiliteitsaanbod. Daarbij zullen we soms taboes uit de automobielsector moeten doorbreken, maar we willen dat ook de andere actoren uit de mobiliteitssector, zoals het openbaar vervoer, zich vragen stellen over hun efficiëntie en organisatie. De grens tussen openbaar en privaat vervoer wordt wellicht dunner het komende decennium en daarop zal iedereen zich moeten voorbereiden. Ook voor verkeersveiligheid willen we ons actiever inzetten, specifiek naar de firmawagengebruikers.”
5 Welke gouden raad kan u vlootbeheerders voor 2015 meegeven?
“Nog nooit is er zoveel aanbod geweest in de automobielmarkt op het vlak van technologie en concepten. Leasemaatschappijen en verhuurders staan klaar om producenten en gebruikers te helpen bij de invoering van al dat nieuws in de mobiliteitswereld. Maak gebruik van de creativiteit van onze sector en maak de rekening op basis van het volledige plaatje. De fiscale context is daarenboven stabieler dan ooit voor de bedrijfswagens. Kijk daarom eens wat u kan bieden aan werknemers die vandaag nog geen firmawagen hebben. Iedereen kan daarbij winnaar zijn.” <
Article Tags: Fiscaliteit